Ziekenhuis, universiteit en Silk market - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu Ziekenhuis, universiteit en Silk market - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis, universiteit en Silk market

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

19 Oktober 2012 | China, Peking

Nog steeds ben ik erg verkouden, maar ik heb goed geslapen en voel me oké! Wel krijg ik een koortslip, dus is mijn weerstand inderdaad laag. Gelukkig heb ik mijn wondermiddel Courtin Tea Tree Oil bij. Dus hopelijk heb ik er niet al teveel last van. Ook de verkoudheid begint nu goed los te komen.
Maar dit alles mag de pret niet drukken en met heel veel plezier gaan we deze mooie zonnige dag tegemoed. Benieuwd wat we vandaag te zien gaan krijgen.

Ook vandaag staan we weer in het medical hospital. We draaien in 3 of 4 ziekenhuizen 2 dagen mee. We hebben een andere arts als gisteren.
Toen we aankwamen lag er al iemand voor 20 minuten in een tractie. Deze mevrouw had last van haar heupen. Het is 40 sec. trekken, 5 sec. rust.
Mevrouw komt 1 á 2 keer per week voor deze behandeling.
De behandeling bestaat uit:
- heating
- tractie
- Tuina massage en als laatste
- Cupping.
Dit alles doen ze op 1 dag, achter elkaar.

Er zijn ook mensen die in het ziekenhuis een kruidenbad nemen, alvorens de behandeling te starten. Het kruidenbad is goed voor de bloedcirculatie.

Ook hebben we vandaag Cupping mogen zien.
Ze makken de bollen glazen warm en dan gaat het voor 5 min. op de rug. Door de warmte trekken de bollen vacuüm. Dit doen ze om de damp en wind eruit te halen. De vrouw was nadien ook helemaal klam, door de damp (vocht) die eruit kwam. Heel bijzonder.

Dan komt er een jonge vrouw binnen met harde spieren in de nek. Ook is haar kromming - die iedereen in zijn/haar nek heeft - voel maar bij jezelf - recht i.p.v. krom.
Deze twee combinaties samen kunnen duiden op een familiair hoge bloeddruk. Bij navraag bleek haar moeder ook hoge bloeddruk te hebben.
De arts werkt met zijn duim al knedend in de nek en voert fibraties (trillen) uit op acupunctuurpunten Galblaas 20 - Du mai 15 en 25.
Na 5 minuten zijn de spieren weer zacht en soepel. Ongelooflijk!
We mochten vooraf en achteraf voelen en de nek was echt anders.
Zelfs de vrouw was er verbaasd over.
Geweldig toch!

Of het verhaal van een vrouw met een hernia, welke niet meer kon lopen.
Na de behandeling van heating - tractie - Tui Na massage en cupping kon de vrouw weer lopen. In Nederland heeft de patiënt of bedrust of krijgt een operatie. Nou geef mij deze methode maar, zou ik zeggen.

Ook "kraakte" deze arts mensen. Wij moeten hiervoor naar de chiropracter. De jongere generatie artsen doet dit veel minder mee omdat het toch niet zonder gevaar is.

In de middag weer les gehad met name hoe we op verantwoorde wijze tracties kunnen uitvoeren. De middag vloog weer om.

Vanavond ben ik met Astrid, Steffie en Wieneke naar de silk street geweest. Dit is een 5 verdieping tellend gebouw met allemaal winkels waar kleding, tassen, schoenen, stoffen en eigenlijk alles wat je kunt bedenken wordt verkocht.
We besloten om met de metro te gaan want dit reist wel gemakkelijk. We hebben nog geen overvolle metro's meegemaakt tot vanavond. Mensen worden letterlijk de metro in geduwd of eruit getrokken. Zo druk is het. Het was lachwekkend om te zien. We hebben hier dan ook foto's gemaakt en gefilmd. Eenmaal op de silkmarket aangekomen is het tijd om inkopen te doen. In de winkeltjes moet je behoorlijk afdingen. Ze beginnen bij bv 650 yuan dan begint jou tegenbod bij 40 of 50 yuan. Het is de sport om tussen de 10 en 20 procent van het gevraagde bedrag uit te komen.
Aangezien mijn trolly behoorlijk versleten was heb ik hier maar geprobeerd een nieuwe aan te schaffen. Wist niet dat ik zo standvastig kon zijn en zo goed kon afdingen. Dus ben wel trots op mezelf! Het is me gelukt om een nieuwe trolley aan te schaffen. Maar ik merk dat ik het ook echt leuk vindt om te doen.
We sluiten de avond af met heerlijk eten voor het bedrag van 16 yuan (E 1,90) p.p.

  • 20 Oktober 2012 - 15:36

    Cora Maas:

    Geweldig reisverslag Yvonne! Ik ging er eens even voor zitten en lees in één ruk heel je verhaal. Een genot om te lezen hoe het er aan toe gaat daar in China. Het zal een hele beleving voor jullie zijn en je doet natuurlijk heel wat indrukken op en komt er het één en ander los bij je.....dat is normaal! Ik denk vaak aan jullie en hoe het zou zijn. Mijn grote wens is ook om een keer China te bezoeken, maar dat zal nog even moeten wachten. Eerst de opleiding even afronden en dan zien we wel weer verder. Ik wens jullie veel plezier toe. Groetjes aan allen uit Eindhoven!!! En Nancy...alsnog gefeliciteerd!!! Liefs, Cora

  • 22 Oktober 2012 - 10:26

    Ad:

    Hi Yvonne,
    Ik zit je belevenissen te lezen, fijn dat het erg leuk is daar. En het bieden is inderdaad een leuke bijkomstigheid. Het is iets wat in hun cultuur zit, het gaat niet alleen maar om snel zaken te doen, maar ook om het "spel" erom heen!
    Het bijzonder aspect van de behandelingen van problemen bij de mens is idd daar in azie erg apart, de andere denkwijze komt wel steeds meer in onze wereld voor,
    Nogmaals genieten daarzo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 18197

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Studiereis naar China

Landen bezocht: