Ziekenhuis bij Universiteit & Kungfu show - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu Ziekenhuis bij Universiteit & Kungfu show - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis bij Universiteit & Kungfu show

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

25 Oktober 2012 | China, Peking

Vandaag mochten wij - als één van de drie groepjes - mee kijken met de professor van wie wij de tweede week les hebben gekregen en nog hebben.
Dit ziekenhuis grenst aan de universiteit.
We mogen dan ook een half uurtje langer blijven liggen, we worden om 8.30 uur verwacht.

In de behandelruimte staan 3 bedden, en lopen de professor - die ook arts is - de arts-assistent en de arts in opleiding.
De deur van de behandelkamer staat open, mensen lopen in en uit, komen even iets vragen en gaan dan weer.
Het is een kleine ruimte waar we dus met 8 mensen in staan, ons mee gerekend.
Dus voor alle duidelijkheid: de drie artsen, Astrid, Erna, Marion, Anna en ik zelf.
Het is behoorlijk warm buiten, en uiteraard ook binnen met minimaal 11 mensen, als ik de patiënten meetel en dan heb ik het nog niet over de familieleden die mee komen of andere artsen die even komen kijken.
En dan nog staat de heater aan. Pff...

Er komt een man van 78 jaar oud binnen. Hij heeft twee versleten wervels door osteoporose.
Tui Na massage kan niet worden toegepast. Men kiest voor cupping, dan wordt de pijn verzacht.
De arts in opleiding maakt eerst de cupping glazen warm, anders is het te koud op de huid. De cupping blijft 5 tot 10 minuten zitten. Laat je het te lang zitten dan blijven er een soort van puistjes, rode bultjes achter.
Als de cupping glazen worden verwijderd ziet de huid er op sommige plekken paarser uit dan op andere plekken. De plekken die paarser zijn bevatten meer toxine (afvalstoffen).
Hier mochten we ook foto's van maken van de arts. Dat is wel super gaaf!

Er komt een vrouw binnen die artrose heeft in haar knieën, waar ze erg veel last van heeft. Ze krijgt een acupunctuur behandeling en daarna worden haar knieën gemasseerd volgens de Tui Na methode.
De acupunctuur punten worden op de meridianen gezet, voornamelijk die van de galblaas, maag en milt.
Waarom eerst acupunctuur en dan Tui Na massage, hoor ik jullie denken. Als men acupunctuur toepast dan worden de acupunctuur punten open gezet, waardoor de Qi beter kan stromen tijdens de Tuina massage en de vrouw minder pijn heeft.
Ook hier heb ik foto's van gemaakt en een stukje gefilmd. Wederom met toestemming van de arts als van de patiënt. Een unieke kans want in de andere ziekenhuizen mochten we geen foto's maken en filmen.

Om 11.30 uur moeten we buiten verzamelen want we krijgen een Chinese lunch aangeboden door de universiteit. We lopen naar een chique restaurant. Daar krijgen we een speech van de directeur van het ziekenhuis, Johan en iemand van de directie van het Beijing Acupuncture training center.
Dan worden onze certificaten uitgedeeld. Daar zijn wij natuurlijk SUPER trots op!
Daarna begint de lunch. We eten o.a. eend -wat lekker smaakt -, kikkerbilletjes - overheerlijk! - mini courgettes en nog veel meer. We hebben heerlijk gegeten.

Na de lunch naar de universiteit voor les, daar leren we welke Tuina massage we kunnen toepassen op de rug en benen. En voor welke klanten we deze kunnen gebruiken, denk aan hernia, spierpijn, ischias, osteoporose, oedeem in de benen e.d.
Dan op naar het ziekenhuis waar prof. Wang de grepen voordoet, welke ik ook weer heb gefilmd.
Daarna is het tijd om op elkaar te oefenen.
Heerlijk.

Om 16.00 uur moesten we buiten staan want dan worden we met de bus opgehaald en naar het Red theater gebracht waar we gaan kijken naar een Kungfu voorstelling.
Ook een goede voorstelling. Ik ben zo moe dat mijn ogen af en toe dichtvallen. Heb er moeite mee vandaag om ze open te houden.
Als we terug zijn bij het hotel lopen Erna en ik naar de bakker om een broodje te halen. Terug op mijn kamer zet ik koffie, eet mijn broodje en schrijf deze blog.
Vanavond kruip ik maar eens vroeg onder de wol.
Morgen willen men gaan stappen en ondanks dat ik geen stap persoon ben, zou ik het toch wel leuk vinden om mee te gaan. Maar dan wil ik wel een beetje uitgerust zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 2499
Totaal aantal bezoekers 18213

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Studiereis naar China

Landen bezocht: