Huguosi ziekenhuis - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu Huguosi ziekenhuis - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

Huguosi ziekenhuis

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 Oktober 2012 | China, Peking

Ook vandaag staan we weer in het Huguosi ziekenhuis. Samen met Arnout, Resi, Astrid & Erna volgen we de mensen die op het spreekuur komen.

Als mensen op het spreekuur komen brengen ze een schrift mee. In dat schrift schrijft de arts zijn bevindingen en dan gaat het schrift met de patiënt mee naar huis. Ook alle foto's - denk aan X-ray of MRI - die gemaakt worden van de patiënt, neemt de patiënt ook weer mee naar huis toe.

De eerste patiënt die wij zien in een vrouw met lage rugklachten.
De arts manipuleert (voelt) de rug en schrijft een vitamine B-complex injectie voor. Ook krijgt ze nog een recept mee voor kruiden. De arts-assistent maakt 2 pleisters klaar met kruiden welke direct bij de vrouw op de rug worden geplakt.

Dan komt er een vrouw van 98 jaar oud binnen. Ze is al eerder binnen geweest (voordat wij er waren en moest toen foto's laten maken die de arts ook al heeft beoordeeld). Ze heeft haar enkelband gescheurd.
De vrouw wordt door 2 mannen op het bed geholpen.
Eerst krijgt ze een pleister met kruiden erop, op haar enkel. Deze kruiden zijn om de botgroei te stimuleren zodat het genezingsproces sneller gaat. De kruiden worden ook warm.
Daarna gaat er een verband omheen.
Dan komen er watten en een paar lagen "papier" omheen, welke ook weer worden vastgezet met verband.
Later komen er weer andere kruiden op, deze zijn om de zwelling te laten verminderen en de bloedcirculatie te verbeteren.

Ook komt er een vrouw van 81 jaar oud op het spreekuur met haar arm uit de kom. De arm is nu al 2x uit de kom geweest. De laatste keer was de vrouw thuis oefeningen aan het doen toen hij weer uit de kom ging. Dat was vandaag 1 week geleden. Ze komt dus terug op controle.
Ook hier is de hele schouder "gespalkt".
Als de spalk is los gehaald houdt 1 persoon haar middel vast, 1 persoon houdt haar arm horizontaal en trekt eraan, de dokter voelt of de arm in de kom is blijven zitten. De vrouw heeft veel pijn, maar geeft geen krimp. Als alles goed is - en dat is het - wordt de arm opnieuw gespalkt en kan ze weer naar huis.

Vanmiddag weer les op de universiteit.
Een hele leuke les. We leren voor welke klachten je de Tui Na kan gebruiken. Denk aan hoofdpijn, slapeloosheid, hoge bloeddruk, aangezichtspijn e.d.
Ook is de Tui Na massage goed om mensen te laten ontspannen, voor stress, slecht zien.
Na een half uurtje gaan we naar het ziekenhuis en doet de professor de grepen voor en kunnen wij daarna zelf aan de gang.
Ik mag als eerste gaan liggen en zou zo in slaap kunnen vallen. Het is heerlijk ontspannend en door alle indrukken de hele dag door ben ik erg moe.

Na de les ben ik met Astrid mee inkopen wezen doen. Ze moest voor haar intervisie groepje het e.e.a. inkopen en naar huis sturen. Maar vandaag heeft ze veel kunnen kopen.
Ook heb ik voor mezelf ook nog massage créme en een meridiaan pop gekocht. Twijfel of ik het zal opsturen of toch maar kijken of het in mijn koffer past - qua gewicht, bedoel ik dan.

Goed half 7 waren we terug in het hotel, naar boven spullen wegzetten en weer naar beneden.
We hadden met een paar meiden afgesproken te gaan eten.
Was weer grandioos.

Morgen gaan we een bezoek brengen aan het zomerpaleis en mogen we "uitslapen".

• 23 Oktober 2012 - 21:36

Ans:

Hier alles goed en bij jou ook zo te zien. Het wordt koud hier dit weekeind gaat vriezen in de nacht dus je dikke jas niet inpakken en anders veel lagen kleding kan je meer in je koffer kwijt:) geniet van de laatste dagen dikke zoen liefs ans

• 24 Oktober 2012 - 00:51

Yvonne:

Goede tip, Ans! Mijn winterjas ligt thuis, dus dat wort veel lagen aan dan. Of... spullen naar huis sturen, daar ben ik nog niet over uit. Lief dat je me zo trouw volgt.
    Liefs, Yvonne Xx