Verboden Stad en het plein van de Hemelse Vrede - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu Verboden Stad en het plein van de Hemelse Vrede - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

Verboden Stad en het plein van de Hemelse Vrede

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Oktober 2012 | China, Peking

Vanmorgen mochten we uitslapen.
We worden om 9.00 uur in de lobby verwacht voor een wandeling naar én in de Verboden Stad. ((Om 7.00 uur ben ik al wakker en besluit ik de 2 uur te gebruiken om de verslagen die jullie nu lezen bij te werken. Vanmorgen 18 en 19 oktober gemaakt.))
Daar lopen we met de gehele groep naar toe.
We hebben veel geluk met het weer, want de zon schijnt en het beloofd een mooie dag te worden. Wel hangt er behoorlijke laag smog boven de stad, dat is dan weer jammer.
Voordat we arriveren moeten we nog door een stoet mensen, die allemaal voor de Apple store staan waar de nieuwe Ipad van uitkomt. Heel veel mensen en politie op de been om de boel goed te laten verlopen.

Eenmaal bij de Verboden Stad en binnen worden we "los" gelaten. Wel worden we om 18.00 uur verwacht bij het restaurant waar we de 1ste avond ook hebben gegeten. Ik kan jullie vertellen dat het eten daar verrukkelijk is, dus dat ik het geen straf vind daar te gaan eten.
Marion en ik willen zo'n beetje dezelfde dingen bekijken dus hebben we afgesproken dit in ieder geval samen te doen. Uiteindelijk gaan we met "ons Eindhoven groepje" en mijn maatje Astrid gezamenlijk de Verboden Stad bekijken.

De Verboden Stad is het 720.000 m2 grote keizerlijke paleis.
Het totale complex zou over 9.999 ruimtes beschikken, een getal dat de eeuwigheid symboliseert.

Bij aankomst bij de Verboden Stad hangt een groot statie portret van Mao Zedong.
Het paleis op zich is wel mooi om te zien en te bekijken, maar ik heb mooiere dingen gezien.
Toch lopen we er een paar uur rond en geniet ik van de dingen die ik zie. Vooral de kleurrijke tekeningen en de details van de daken. Er staan zelfs beeldjes van de keizer op de daken, tellen de deuren 9x9 knoppen. Aan alle details is gedacht.

Nadat we alles op ons gemak hebben bekeken steken we de straat over en gaan naar het Plein van de Hemelse Vrede
Ieder dag wordt hier bij zonsopkomst de vlag gehesen en bij zonsondergang neer gehaalt. Omdat we vandaag op het Plein zijn willen we dit graag zien. Met Marga overlegd of dit goed was, want het neer laten van de vlag gebeurt vandaag om 17.28 uur. Dat houdt in dat we iets later in het restaurant zijn.
Als we om 15.30 uur op het plein aankomen is het al behoorlijk druk. We besluiten achter op het plein te beginnen en zo naar voren te lopen.

Achterin licht Mao- gebalsmed - begraven. Helaas kun je daar maar gaan kijken van 8.00 uur tot 12.00 uur.
Mao stierf in 1976 en ligt opgebaard in een mausoleum in het centrum van het Plein van de Hemelse vrede. Miljoenen mensen waren aanwezig om de laatste eer aan hem te bewijzen. Het mausoleum van Mao is 30 meter hoog en werd op 9 september 1977, de eerste verjaardag van Mao's overlijden, ingewijd. Het mausoleum werd in 10 maanden gebouwd door 70.000 vrijwilligers. Binnen kijkt een wit standbeeld van Mao in zittende houding profetisch voor zich uit op een groot wandkleed. Op dit wandkleed is een landschap te zien. In het mausoleum ligt Mao's gebalsemde lichaam in een kristallen kist, gewikkeld in de Chinese vlag.

Op het midden van het plein staat een monument. Daar voor een grote vaas met kunststof bloemen, en daar voor hangt de Chinese vlag.
Helaas kon het neer laten van de vlag niet fotograferen... Mijn batterijen waren leeg. Had de afgelopen nacht geladen, maar ondanks de omvormer niet goed geladen. Vanavond nogmaals laden maar dan rechtstreeks in het stopcontact. Hopelijk kan ik morgen dan weer genoeg foto's en filmpjes maken.
Het neer laten van de vlag was mooi om te zien. Vanuit het paleis kwamen militairen de weg over gemarcheerd - het auto verkeer werd daarvoor stil gezet! - om vervolgens de vlag neer te halen.
Wij stonden vrij vooraan en konden het dus goed bekijken allemaal.

Om iets over zessen waren we bij het restaurant waarbij we - onderweg gekochte - haarbanden met bloemen erin opzette en zo het restaurant in liepen. Dit komt omdat wij 's middags Marga en Johan tegen kwamen en Marga vertelde dat ze volgend jaar de groep herkenbaar wilde maken. En wij voorstelde om haarbanden te kopen met grote bloemen erop. Iedereen lag in een deuk toen wij binnen kwamen en Marga vond het hilarisch...

Na het eten gaan een aantal mensen naar de Karaoke bar. Ik had graag mee gewild maar heb vanmorgen een blaar gelopen met schoenen die ik al de hele zomer aan heb... Fijn is dat.
Ook ben ik erg moe dus heb ik besloten een lichaamsmassage te nemen en daarna op tijd mijn ben in te gaan.
Samen met Astrid onder ga ik een lichaamsmassage terwijl Erna, Gerrie en Nancy kiezen voor een voetreflexmassage. Beide massage duren 1 uur.
Ondertussen de massage gehad en nu alweer een tijdje bezig met dit verlag wat jij nu aan het lezen bent. Ook is het al weer elf uur geweest.

Gelukkig worden we ook morgen om 9.00 uur in de lobby verwacht. En kan ik dus uitslapen.
Oh ja en ik voel me weer beter. Nog wel wat verkouden, maar het ergste is achter de rug.


  • 20 Oktober 2012 - 23:03

    Ans:

    Wat doet het veel met een mens werd tijd xxxxx ans

  • 21 Oktober 2012 - 11:11

    Wil:

    hoi yvonne

    fijn dat het zo goed gaat ,we lezen elke dag je verslagen,
    jan en ik nu in ede,nou geniet maar lekker,
    groetjes jan en wil.

  • 22 Oktober 2012 - 10:33

    Ad:

    Ow, ik zie aan de fot's dat je ook op het olympisch park bent geweest!
    (mooi, die foto met die lichtstralen, enne volgens mij zie je de smog erg goed op een foto)

    Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 18211

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Studiereis naar China

Landen bezocht: