1ste lesdag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu 1ste lesdag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

1ste lesdag

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 Oktober 2012 | China, Peking

Om 6.00 uur opgestaan. Om 6.50 uur afgesproken met Desiree en Elly om te verzamelen zodat we gezamenlijk gaan ontbijten.
Om 7.45 uur moeten we - met koffer - buiten klaar staan.
Vandaag staat de stage in het Chinese ziekenhuis en de universiteit op het programma.
Het beloofd een mooie dag te worden.

We worden bij de universiteit - daar moeten we verzamelen - verdeeld in groepjes van 4 en vandaar uit vertrek je naar de ziekenhuizen.
Samen met mijn "buddy" Astrid - iedereen heeft een buddy/maatje zodat iedereen elkaar in de gaten kan houden en je weet waar je maatje is, zo heb je overzicht over elkaar - en nog 10 mensen gaan wij vandaag kijken in een ziekenhuis waar 80% van de artsen blind zijn.

We krijgen eerst een rondleiding en een boekje met informatie.
Tijdens de rondleiding hebben we mensen met nekklachten in tractie apparaten zien hangen, met hun hoofd. Het zag er erg middel eeuws uit, maar het schijnt te helpen. We mochten helaas geen foto's maken.
Er is ook een privé kliniek, hier werken de artsen met wel 40 tot 50 jaar ervaring.Ook na hun pensioen komen de artsten gewoon werken!
Je komt als leerling arts niet zomaar in deze kliniek

Na de rondleiding gaan we in een groepje van 4 met een arts mee kijken. Hoe meer vragen je stelt en toont dat je kennis hebt van zaken, hoe meer je mag doen.
We stellen veel vragen, maar de tijd is te kort om ook zelf te mogen oefenen.

De mensen die hier komen voor een behandeling moeten zich eerst melden, dan wordt er door een arts een diagnose gesteld en er wordt een behandelplan opgesteld. Moet mensen een massage ondergaan of past acupunctuur beter bij het behandelplan van de patiënt of misschien wel een combinatie van beide. Je ziet dus veel artsen met een visuele beperking.

Om 11.00 uur moeten we alweer verzamelen en worden we terug gebracht naar de universiteit.
Toch zijn we heel veel wijzer gekomen.

Ik ben nu al erg blij met mijn deelname aan deze studiereis!

Na de lunch - waarbij ik heerlijke nasi heb gegeten - krijgen we les op de universiteit, van professor Fang Cun Zhong.
Hij geeft ons eerst de theorieles en daarna doet het het voor in de praktijk. Daarna is het tijd om te gaan oefenen op elkaar. De professor loopt rond en geeft ons aanwijzingen. Wat heel uniek schijnt te zijn, want de meeste artsen doen iets voor, gaan dan in een hoekje staan bellen, sms'en o.i.d. Als je iets vraagt zal hij je vragen of je al één uur hebt geoefend, zo niet dan ga daar eerst maar eens mee door. Dat is de Chinese logica...
Oh... en heel belangrijk: je mag niet op blote voeten lopen want er kunnen nogal eens acupunctuur naalden liggen te slingeren op de grond. Dat was vandaag niet het geval, maar misschien komt dat nog.

Na de les, die rond 16.00 uur is afgelopen, gaan Astrid en ik met de metro terug naar het hotel. De rest gaat met Marga & Johan naar de silk market, maar wij willen graag onze spullen uitpakken en de sikl market is iedere dag, dus daar komen we ook nog wel.

Om 19.00 uur gaan we samen eten en bij Mc Donalds even internetten.
Omdat mijn wifi op mijn telefoon het niet doet ben ik blij ff een berichtje naar het thuisfront te kunnen sturen.

We zien nog leuke eet tentjes langs de kant van de weg wat mij erg aan Thailand, Maleisië en Cambodja doet denken.

Morgen ochtend gaan we weer naar het zelfde ziekenhuis met dezelfde mensen. Daar verblijven we 4 dagen, alvorens in een ander ziekenhuis te gaan kijken.

• 15 Oktober 2012 - 22:05

Ans:

Blij dat je het zo naar je zin hebt. Super leuk om te kunnen volgen dikke knuffel ans

• 16 Oktober 2012 - 01:06

Ad:

Hej, Yvonne,

Mooi dat je Chinees eten lekker vindt! Maar eh,, nu al naar de MC???
    Zo te lezen is het erg interessant allemaal!
    Veel plezier verder...
    We houden het bij hierzo!!

groeten,Ad

• 16 Oktober 2012 - 12:03

Yvonne:

Jullie kunnen ook nog het verslag van 13 en 14 oktober lezen.
    Heb er gisteren alles opgeplaatst.

@ Ad Ehhh, ja nu al naar de Mac, kon ik daar ff jou meteen een mail sturen!
    Geef Gino een knuffel en geef jezelf er ook een van mij...
    Hou van je!

Liefs, Yvonne

• 16 Oktober 2012 - 20:24

Claudia :

Hoi Yvonne,

Erg leuk om je verslagen te lezen.
    Zo kan ik jullie reis toch een beetje volgen

Gr Claudia

• 16 Oktober 2012 - 22:48

Ad:

Byzonder!

Vanavond ben ik met Gino gaan wandelen aan het kanaal, ik moest toch nog even op het industrieterrein zijn, dus dat kon ik mooi combineren, anders ga ik daar eigenlijk nooit wandelen.
    Wat gebeurde er.. Vaart er een vrachtboot langs ons mee met de naam "Eros",
    Hoe toevallig.... het menneke "liep" een stukkie met ons op....

• 17 Oktober 2012 - 16:36

Nicole:

Hoi Zus,

Wat mooi om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt, en dat je veel leert.
    Samen met de kids de foto's zitten kijken en ze vonden ze erg mooi.

Nog heel veel plezier daar en we wachten met spanning weer op je volgende verhalen.

Liefs Nicole

Imke xx