Laatste stagedag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu Laatste stagedag - Reisverslag uit Peking, China van Yvonne Hulskes-Vogels - WaarBenJij.nu

Laatste stagedag

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 Oktober 2012 | China, Peking

Vandaag hebben we onze laatste stagedag in het ziekenhuis én laatste lesdag op de Universiteit.
Deze twee weken zijn werkelijk omgevlogen!
Om 8.30 uur staan we op de 2de verdieping van het ziekenhuis.
Er zijn weinig patiënten vandaag dus mogen we de Tui Na massage oefenen op elkaar en worden we door de artsen gecorrigeerd. Dat is ook erg leerzaam.

Als er een patiënt binnen kwam stopte wij met oefenen en volgde de arts die ons het e.e.a uitlegde.
Voor mijn medestudenten een TCM voorbeeld!
Zo kwam er een man van 51 jaar binnen. Hij had last van een frozen shoulder, door een externe oorzaak.
Het was een wind-koude van buiten. De man had al 6 maanden klachten - is dus chronisch - en had al een zwak gestel.
De Wei-Qi is zwak, daardoor kon de koude van buiten naar binnen slaan. Een Yin-excess.
Hij heeft een extremen afweer van koude.
Yin is middernacht, omdat hij een Yin-excess heeft, heeft hij 's nachts meer last dan overdag (overdag is Yang, dag gaat over in nacht, dus gaat Yang over in Yin).
We hebben hier te maken met een "lekkende" frozen shoulder. De meridiaanbanen in de arm gaan lekken en veroorzaken zo de obstructie, je kunt steeds minder met die arm, waardoor je ook minder doet en zo ontstaat de frozen shoulder.
Advies van professor Tang: 's nachts slapen met iets om je schouder om het warm te houden. Uitkijken met koude. Zelf oefeningen doen om je schouder soepel te houden.

Leuke weetjes:
In Japan wordt de frozen shoulder ook wel 50 year old shoulder genoemd, omdat bij 50 jaar je gezondheid achteruit gaat.
Mensen bewegen veel minder, terwijl blijven bewegen juist zo goed voor je is!
Vandaar dat je hier 's morgens en 's avonds al die dansende mensen ziet op bijvoorbeeld het kerkplein.

De ruggenwervel is de stam van de boom.
Als de stam niet goed is zijn de blaadjes e.d. ook niet goed.
Dus als je ruggenwervel niet goed is kun je op andere plekken last krijgen.
Zorg dus goed voor jezelf!

Toen professor Tang op den Duitse man aan het oefenen/werken was, begon een Chinese arts in opleiding mijn bovenrug te masseren. Deze zit nogal vast, dus toen ik mijn duim omhoog stak ten teken dat het fijn aanvoelde moest ik van haar op de behandeltafel gaan liggen en heeft ze mijn hele rug een Tui Na massage gegeven.
Echt super fijn!
Daarna hebben we met zijn vieren Erna een - verjaardag - massage gegeven. We werden goed gecorrigeerd als dat nodig was.
En later vertelde de arts dat we goed masseerde Altijd fijn om te horen.

's Middags hebben we de Tui Na massage geleerd voor de knie. Die we ook weer mochten oefenen.
Om 16.00 uur moesten we met zijn alle - met doktersjas - voor het ziekenhuis gaan staan en met de artsen op de foto. Daarna gingen de artsen alleen op de foto.
En daarna zat de 8 dagen stage er al weer op.
Terug naar het hotel, nog snel even thee kopen in de Wangfujingstraat.

Om 19.00 uur gaan we eten met ons E'hv groepje en Astrid voor Erna haar verjaardag.

Om 21.00 uur gaan we stappen met een aantal mensen. Hopelijk kunnen we ook gaan karaoke, maar dat hebben we nog nergens gezien.
Even de sfeer proeven van het stappen.
Het is nu 2.45 uur in Beijing, voor mij al zaterdag...
Net terug van een gezellige avond met een grote groep mensen.
We kwamen in een bar met live muziek, altijd leuk.
Om 1.30 uur hielden wij het met zijn vijven voor gezien.
Helaas was er geen één taxi die ons naar het hotel wilde brengen. alleen tegen belachelijke prijzen 50 Yuan voor 5 personen. (Is hetzelfde bedrag als je betaald voor één pilsje).
Wij lopen...
Achteraf denk ik waar hebben we het over? Tja dat is maar liefst 10 Yuan per persoon ofwel E 1.12
We hebben er precies 1 uur over gelopen. Nu dus nog ff wat drinken en zo slapen.

Morgen de laatst dingen bezichtigen, koffers inpakken en zondagochtend naar huis. Ook weer fijn om bij Ad & Gino te zijn.

• 27 Oktober 2012 - 13:20

Netty Renders:

Yvonne fijn dat je het zo goed naar je zin hebt gehad.
    Goede terug reis gewenst en tot ziens.
    Netty Renders